Waarom een website onmisbaar is als online ondernemer
“Heb ik wel een website nodig?”
Als webdesigner krijg (en lees) ik vaak de vraag waarom het hebben van een website belangrijk is als online ondernemer. Veel mensen denken dat een goed lopend Instagram- of Facebook account voldoende is. Ik kan het je al meteen verklappen, een website is een must. Ik laat je ook graag zien waarom!
Owned media - je website is van jou
Hoewel sociale media je een handig platform biedt om te connecteren met potentiële klanten en je bedrijf te promoten, ben je afhankelijk van hun algoritmes (of grilletjes 😅). Met een website daarentegen heb je de volledige controle over de presentatie, functionaliteiten en inhoud van je merk of bedrijf.
Dit wordt ook wel 'owned media' genoemd, wat verwijst naar de kanalen die volledig jóuw eigendom zijn. Met owned media, zoals je website dus, bouw je aan je eigen digitale aanwezigheid en autoriteit, wat op lange termijn bijdraagt aan een sterker merk
Online zichtbaarheid is essentieel
Ongeveer 68% van al het websiteverkeer komt via zoekmachines. Da’s goed nieuws voor jou want als jouw website SEO-geoptimaliseerd is, kun je klanten naar jou toe laten komen i.p.v. zelf continu op zoek te moeten. Dit is echter geen magische knop, zelfs een werk van continue adem, maar op termijn wordt het wel een van je - of zelfs dé - duurzaamste strategie voor je bedrijf.
Onderscheid jezelf van de concurrentie
Dat het als ondernemer steeds moeilijker is om op te vallen, zal je vast niet ontgaan zijn. Met een op maat gemaakte website die past bij jouw merk en strategie, kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie.
Vertrouwen opbouwen via je website
Een professionele website is een belangrijk hulpmiddel om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten. Maar liefst 75% van de consumenten geeft toe de geloofwaardigheid van een bedrijf te beoordelen op basis van de look & feel van de website 🤯 Door te investeren in een professionele website met een goede uitstraling, kun je het vertrouwen van klanten winnen en ze overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.
Je website is je beste werknemer
Hij is er 24/7, beantwoordt vragen, wijst bezoekers de weg en lost hun problemen op. Op de koop toe bespaar jij hopen tijd die je pakweg aan je eigen klanten of gezin kunt besteden. Win-win! 😎
Belangrijkste marketing tool
Je website is een krachtige tool om je marketing- en verkoopprocessen te optimaliseren. Niet alleen gebruik je je website om je diensten en producten te etaleren. Je kunt hem ook inzetten om op automatische piloot heel wat belangrijke gegevens te verzamelen (e-mailmarketing, anyone? 👀) en taken voor jou te volbrengen. Terwijl jij in bad dobbert, paaseieren zoekt met de kinderen of gewoon aan de fles rosé hangt.
De vraag die je je dus beter stelt, is “Wat laat ik aan mij voorbij gaan als ik niét investeer in een professionele website?”
Door niet te investeren in een website, loop je het risico om potentiële klanten te missen, minder professioneel over te komen en omzet mis te lopen. Het hebben van een website is daarom essentieel voor online ondernemers die impact willen maken.
Ben jij nog niet online aanwezig, is je website verouderd of haal je er gewoon niet genoeg klanten en omzet uit? Wacht niet langer en laat je ondersteunen door een goede webdesigner. Hello 👋🙃